گزارش خرابی لینک
لینک خراب شده را به ما اطلاع دهید تا اصلاح کنیم .
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اگر نسخه ی جدید منتشر شده به ما اطلاع دهید .
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
آخرین آموزش های اندرویدی :
ads ads
اطلاعیه های سایت

مقاله امانت های الهی در قرآن
۰۱ / مرداد / ۱۳۹۶
بازدید : 111
نظرات : 0 دیدگاه
نویسنده : admin
موضوعات : نرم افزار

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :۲۳۳

 

فهرست مطالب

عنوان…………………………………. صفحه

مقدمه ………………………………… ۶

۱٫ كليات طرح تحقيق …………………….. ۹

۱٫ ۱ بيان مسأله ………………………… ۱۰

۲٫ ۱ اهميت مسأله ……………………….. ۱۲

۳٫ ۱ سوأل تحقيق ………………………… ۱۲

۴٫ ۱ فرضيه …………………………….. ۱۳

۵٫ ۱ حدود مسأله ………………………… ۱۳

۶٫ ۱ محدوديت مسأله ……………………… ۱۳

۷٫ ۱ كليد واژه ها ………………………. ۱۴

۱٫ ۷٫ ۱ امامت ………………………….. ۱۵

۲٫ ۷٫ ۱ امانت ………………………….. ۱۶

۳٫ ۷٫ ۱ امين …………………………… ۱۹

۴٫ ۷٫ ۱ خيانت ………………………….. ۲۰

۵٫ ۷٫ ۱ عهد ……………………………. ۲۲

۶٫ ۷٫ ۱ ميثاق ………………………….. ۲۳

۷٫ ۷٫ ۱ وديعه ………………………….. ۲۴

۸٫ ۷٫ ۱ ولايت …………………………… ۲۵

 

۲٫ فصل اول : كلياتي در زمينة آيات امانت در قرآن

۱٫ ۲ آية عرض امانت ……………………… ۲۹

۱٫ ۱٫ ۲ معناي عرض امانت …………………. ۳۰

۲٫ ۱٫ ۲ معناي اباء و امتناع از پذيرش امانت … ۳۴

۳٫ ۱٫ ۲ معناي حمل امانت …………………. ۳۴

۴٫ ۱٫ ۲ مراد از انسان حامل امانت كيست؟…….. ۳۵

۵٫ ۱٫ ۲ معناي ظلوم وجهول ………………… ۳۶

۶٫ ۱٫ ۲ نتيجة قبول امانت ………………… ۳۹

۲٫ ۲ آية امانات ………………………… ۴۰

  1. ۲٫ ۲ مراد از اهل امانات چه كساني هستند؟!… ۴۰

۲٫ ۲٫ ۲ شأن نزول مشهور آيه ………………. ۴۱

۳٫ ۲٫ ۲ مقدم نمودن اداء امانات بر عدالت …… ۴۲

۴٫ ۲٫ ۲ مفهوم عام امانات ………………… ۴۲

۵٫ ۲٫ ۲ اقسام امانات ……………………. ۴۴

۶٫ ۲٫ ۲ مخاطب در آيه چه كساني هستند؟!……… ۴۶

۳٫ ۲ آية منع از خيانت درا مانات ………….. ۵۰

۴٫ ۲ امانتداران ………………………… ۵۱

۱٫ ۴٫ ۲ پيامبران امين …………………… ۵۱

۲٫ ۴٫ ۲ فرشتة‌ امين ……………………… ۵۳

۳٫ ۴٫ ۲ كارگزاران امين ………………….. ۵۳

۴٫ ۴٫ ۲ مؤمنان و نمازگزاران امانتدار ……… ۵۵

۳٫ فصل دوم : بررسي مقايسه‌اي ديدگاه‌هاي مفسران شيعي و اهل سنت در تفسير امانت

۱٫ ۳ اتصاف به اسماء حسني ………………… ۵۸

۲٫ ۳ اختيار و اراده …………………….. ۵۸

۳٫ ۳ استعداد …………………………… ۵۹

۴٫ ۳ اسرار …………………………….. ۵۹

۵٫ ۳ اصل اداي امانت …………………….. ۶۱

۶٫ ۳ اعضاء و جوارح ……………………… ۶۲

۷٫ ۳ اوامر و نواهي ……………………… ۶۵

۸٫ ۳ اهل و خانواده ……………………… ۶۷

۹٫ ۳ ايمان …………………………….. ۶۸

۱۰٫ ۳ اوصاف پيامبر آخر الزمان – صلوات الله عليه و آله   ۶۹

۱۱٫ ۳ تسليم در برابر پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم-    ۷۰

۱۲٫ ۳ تسليم اسماء ………………………. ۷۱

۱۳٫ ۳ تعهد و قبول مسئوليت ……………….. ۷۱

۱۴٫ ۳ تكليف ……………………………. ۷۲

۱۵٫ ۳ توحيد ……………………………. ۷۷

۱۶٫ ۳ حدود و شرع ……………………….. ۷۸

۱۷٫ ۳ دلائل خداشناسي …………………….. ۷۸

۱۸٫ ۳ دلايل و عجايب صنع ………………….. ۷۹

۱۹٫ ۳ دين و شريعت ………………………. ۸۰

۲۰٫ ۳ روح ……………………………… ۸۲

۲۱٫ ۳ زن ………………………………. ۸۳

۲۲٫ ۳ شغل و منصب ……………………….. ۸۴

۲۳٫ ۳ طاعت …………………………….. ۸۴

۲۴٫ ۳ عقل ……………………………… ۸۷

۲۵٫ ۳ علم ……………………………… ۸۹

۲۶٫ ۳ عهد و پيمان ………………………. ۹۱

۲۷٫ ۳ فرايض ……………………………. ۹۱

۲۸٫ ۳ فيض الهي …………………………. ۹۳

۲۹٫ ۳ قرآن …………………………….. ۹۴

۳۰٫ ۳ لا اله الا الله ……………………….. ۹۵

۳۱٫ ۳ لطيفه سيال انساني …………………. ۹۶

۳۲٫ ۳ محبت و عشق ……………………….. ۹۶

۳۳٫ ۳ معرفت ……………………………. ۹۷

۳۴٫ ۳ نماز، روزه غسل حج، جهاد، زكات……….. ۹۸

۳۵٫ ۳ وجود و هستي ………………………. ۱۰۱

۳۶٫ ۳ ودايع و امانات مردم ……………….. ۱۰۲

۳۷٫ ۳ وظايف و واجبات دين ………………… ۱۰۴

۳۸٫ ۳ وفاء به عهود ……………………… ۱۰۵

۳۹٫ ۳ ولايت الهيه، امامت و ولايت ائمه – عليهم السلام-   ۱۰۶

۴٫ فصل سوم : اهميت امانتداري در روايات و احاديث

۱٫ ۴ رعايت اصل اداي امانت تحت هر شرايطي …… ۱۲۴

۲٫ ۴ رابطة ميان امانت و ايمان ……………. ۱۲۸

۳٫ ۴ آثار امانتداري …………………….. ۱۲۹

۴٫ ۴ آثار بي توجهي به اداي امانت …………. ۱۳۵

۵٫ ۴ امانتداري ميزاني براي سنجش افراد……… ۱۳۶

۵٫ فصل چهارم: نتيجه گيري ……………….. ۱۳۹

 

 

 

 

مقدمه

سپاس و ستايش ايزد منان را، كه همه كس و همه چيز را، مالك اوست و هر آنچه از ناحيه عنايت او بر هستي جاري گشته، اماناتي است كه بايد، حافظ و امين بر آنها بود.

هنگام عرضة امانت حضرت باري- تعالي  خطاب به جميع خلايق فرمود:

«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَليَ السَّمواتِ و الْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أنْ يَحْمِلْنَها و أشْفَقْنَ مِنْها»[۱]

پس از عرض امانت، همگان از جهت خوف از پذيرش آن ناتوان ماندند، چرا كه حمل آن تنها سزاوار انسان بود: «وَحَمَلَهَا الاْنسان»[۲]

و اين شانه‌هاي انسان بود كه بار امانت را حمل كرد؛ او كه ناز پروردة درگاه الهي بود، آن زمانيكه به قدرت لايزال الهي از عدم به وجود آمد، طنين قدسي ندا در داد « فَتَبارَكَ اللهُ أَحْسَنَ الخَالِقين»[۳]

خلق شده در زيباترين صورت ها: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْنسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْويمٍ»[۴]

و جان گرفته از نفخه ملكوتي : «وَ نَفَخَ فِيه مِنْ رُّوحِه»[۵]

ملائك صف به صف بر آستانش به حضور آمدند و نور مطلق مهر «إِنّي جاعلٌ فِي الأرْضِ خَليفه»[۶]

بر پيشاني‌اش نهاد، و در محضر آموزگار هستي علم اسماء آموخت: « وَعَلَّمَ ءآدَم الأسْمَاء كُلَّهَا»[۷]

و ملائك را برآن اسماء مطلع ساخت؛ و عرشيان و قدسيان به فرمان حضرتش به پيشگاه انسان به سجده افتادند:

«وَ إذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَة اسْجدُوا لآدم»[۸] و كريم او را به كرامت خويش نوازش داد: «وَ لَقَدْ كَرَمْنَا بني ءَآدم. »[۹]

به پاس اين الطاف الهي، آن هنگام كه عرض امانت بر خلايق كردند، بار امانت به دوش كشيد كه «نظر وي برعرض حق بود نه بر امانت، لذت عرض، ثقل امانت را فراموش گردانيد، لاجرم لطف رباني به زبان عنايت فرمود: « كه برداشتن از تو و نگاهداشتن از من، چون توبه طوع بار مرا برداشتي من هم از ميان همه تو را برداشتم.»[۱۰]

رضاي حضرت دوست تنها بر حمل امانت استوار نشد، بلكه امر بر اداي آن به سوي اهلش نمود و خطاب آمد:

«إِنَّ الله يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ الي أَهلِهَا»[۱۱]

و آنان كه به درجة ايمان كامل رسيده اند و مصلين حقيقي هستند، هم بر حمل امانت و هم بر اداي آن فائق آمدند و لذا به آنان گفته شد:

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ  وَ الذَّينَ هُمْ لِأمانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ».[۱۲]

«إلاَّ الْمُصَلّينَ وَالَّذينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ راعون»[۱۳]

و اما سر نهفته در آيات امانت اين است كه، حضرت باري- تعالي- سخن از عرضة امانت، اداي امانات و رعايت امانات نموده ولي امانت خاصي را نام نبرده و شايد از همين جاست كه گفته‌اند: «امانت مفهومي گسترده و وسيع دارد.» و مفسران و انديشمندان علوم اسلامي به استناد روايات پيامبر اكرم- صلي الله عليه و آله- و ائمه  عليهم السلام- و صحابه براي مفهوم وسيع امانت مصاديق بيشماري را ذكر كرده‌اند، البته در برخي از وجوه امانت ميان مفسران اهل سنت و شيعه اشتراك وجود دارد و در برخي تعابير همچون- امانت امامت و ولايت- ميان مفسران فريقين اختلاف نظر ديده مي‌شود، و مادر اين پژوهش به بررسي نقاط اشتراك و اختلاف مفسران اهل سنت و شيعه درتفسير امانت مي‌پردازيم.

 


[۱] – «ما امانت را برآسمان ها و زمين و كوه ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سربرتافتند و از آن هراسيدند» احزاب /۷۲

[۲] – همان «انسان آنرا حل كرد»

[۳] – مومنون/۱۴ «پس بزرگ است خدايي كه بهترين آفريدگان است»

[۴] – تين /۴ «كه انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم»

[۵] – سجده/۹ ( از روح خويش در وي دميد.)

[۶] – بقره /۳۰ «من در روي زمين، جانشيني قرار خواهم داد.»

[۷] – بقره /۳۱ «سپس علم اسماء را همگي به آدم آموخت»

[۸] – بقره /۳۴ «هنگامي كه به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده و خضوع كنيد!.»

[۹] – اسراء/۷۰ «ما آدميزادگان را گرامي داشتيم »

[۱۰] – كاشفي ، كمال الدين حسيني، تفسير مواهب عليه (تفسيرحسيني). ج ۳، ص ۴۹۴٫

[۱۱] – نساء/۵۸، «خداوند به شما فرمان مي‌دهد كه امانت ها را به صاحبانش بدهيد!».

[۱۲] – مومنون/۸، «مؤمنان رستگار شدند»؛  و آنها كه امانتها و عهد خود را رعايت مي‌كنند.»

[۱۳] – معارج/۳۲ «مگر نمازگزاران»،  آنها كه با امانتها و عهد خود را رعايت مي‌كنند.»


راستی سایت را در کانال تلگرام دانلود نایاب با کلیک بر اینجا دنبال کنید ♥
ads
جعبه ی دانلود
Download box
گزارش خرابی لینک گزارش نسخه جدید
درباره ی نویسنده
About author
admin

admin 20238 نوشته در دانلود نایاب دارد.

مشاهده تمام پست های

نظرات
Comments

دیدگاه شما

ارسال نظر
( الزامي )
(الزامي)
تبلیغات
کانال تلگرام