گزارش خرابی لینک
لینک خراب شده را به ما اطلاع دهید تا اصلاح کنیم .
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اگر نسخه ی جدید منتشر شده به ما اطلاع دهید .
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
آخرین آموزش های اندرویدی :
ads ads
اطلاعیه های سایت

مقاله انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران
۰۴ / مرداد / ۱۳۹۶
بازدید : 18
نظرات : 0 دیدگاه
نویسنده : admin
موضوعات : نرم افزار

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :۳۲۵

پيشگفتار

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، بازرگاني تاثيرات شگرف اين پديده را بيش از پيش نمايان ساخته است. مزاياي فراوان اقتصادي كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگاني شامل صرفه‌جويي هزينه مبادلاتي، افزايش بهره‌وري بنگاه و صنعت، تغيير فرايندهاي مديريت و توليد بنگاه‌هاي اقتصادي، كاهش هزينه جستجو، دسترسي بيشتر و آسانتر و ارزانتر به اطلاعات، كاهش محدوديت هاي ورود به بازار، شمار بيشتر عرضه كنندگان، افزايش رقابت، كاهش سود انحصاري ، كاهش هزينه تمام شده و قيمت كالا و تسهيل تجاري موجب توجه روزافزون به اين پديدة نوين شده است.

سازمان‌هاي بين المللي به رهبري سازمان ملل و سازمان هاي وابسته به آن همانند UNCTAD و UN/CEFACT طي چند سال گذشته، با ارايه استانداردها و راهبردهاي پيشنهادي به كشورهاي عضو، اقدامات عملي براي توسعه تجارت الكترونيكي و زيرمجموعه‌هاي آن يعني بانكداري الكترونيكي، حمل و نقل الكترونيكي بيمه الكترونيكي و … در جهان به عمل آورده‌اند. دولت‌ها نيز اقدامات گسترده‌اي براي توسعه تجارت الكترونيكي انجام داده‌اند. برخي دولت‌ها در كشورهاي پيشرفته با بسترسازي حقوقي، قانوني، اقتصادي، فني، مخابراتي و ارتباطي و با سياستگزاري و هدايت كلان به توسعه تجارت  و بانكداري الكترونيكي همت گمارده‌اند. در اين كشورها بخش خصوصي پويا و كارآمد محوريت را به عهده گرفته و از آخرين تحولات فني در فعاليت‌هاي خود استفاده مي‌كند.

از سوي ديگر در برخي كشورهاي در حال توسعه پيشرو همانند كشورهاي آسياي جنوب‌شرقي، دولت ها علاوه بر سياستگزاري و هدايت كلان، حمايت گسترده‌اي از توسعه تجارت و بانكداري الكترونيكي به عمل آورده‌اند. پيوند با اقتصاد جهاني، اصلاحات اقتصادي مناسب، توسعه منابع انساني، بسترسازي اقتصادي،‌ حقوقي، فني، مخابراتي و ارتباطي و بخش خصوصي نسبتاً كارآمد شرايط مناسبي را براي توسعه تجارت و بانكداري الكترونيكي در اين كشورها بوجود آورده است.

بدين‌ترتيب فعالان اقتصادي در سراسر جهان به ويژه در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه پيشرو با بكارگيري آخرين يافته‌هاي فناوري به ويژه فناوري ارتباطات و اطلاعات بطور فزاينده مبادلات تجارت الكترونيكي خود را گسترش مي‌دهند. در اين راستا برخي بنگاههاي اقتصادي از جمله بانك‌ها با مهندسي مجدد فعاليت‌هاي مديريتي و توليدي و خدماتي خود و بكارگيري كسب و كار الكترونيكي توانسته‌اند سهم بازار خود را در بازارهاي جهاني ابتدا حفظ و سپس ارتقاء دهند. بديهي است براي بنگاههايي كه در اين رقابت عقب بمانند، كاهش سهم بازار اولين پيامد آن خواهد بود.

مصرف‌كنندگان نيز در كشورهاي مختلف تمايل چشمگيري براي انجام مبادلات به صورت الكترونيكي از خود نشان داده‌اند. كاهش هزينه و افزايش سرعت دسترسي به اينترنت و مزاياي اقتصادي و اجتماعي تجارت و بانكداري الكترونيكي از دلايل اصلي توجه مردم به اينگونه مبادلات است.

در ايران نيز طي چند سال گذشته دولتمردان با درك مزايا و اثرات تجارت الكترونيكي به طراحي و ايجاد تجارت الكترونيكي همت گمارده‌اند. بي‌گمان يكي از وظايف اصلي در توسعه تجارت و بانكداري الكترونيكي كشور، آگاه سازي عمومي است كه در اين راستا،‌ معاونت برنامه‌ريزي و بررسيهاي اقتصادي وزارت بازرگاني برنامه‌هايي براي طراحي و پشتيباني از برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي به مورد اجرا گذاشته شده است.

مجموعه حاضر حاصل پژوهشي است كه در زمينه نقل و انتقال الكترونيكي وجوه، به سفارش معاونت برنامه‌ريزي و بررسيهاي اقتصادي وزارت بازرگاني و توسط مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران انجام شده است. بدين روي لازم است ضمن تشكر از مدير محترم مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران از پژوهشگران محترم نيز تشكر و تقدير شود.

نكته قابل ذكر اينكه، هر چند ممكن است متن حاضر داراي نواقصي بوده و در برخي مواقع مطالب ارائه شده با نظرات معاونت مطابقت نداشته باشد، ولي از آنجا كه مي‌تواند براي مطالعه دست‌اندركاران فناوري اطلاعات و ارتباطات و علاقمندان به اين موضوع مفيد باشد، تصميم به انتشار آن گرفته شده است.

فرصت را مغتنم شمرده با اميد به آنكه اين مجموعه براي دست‌اندركاران و علاقمندان تجارت و بانكداري الكترونيكي مفيد واقع شود، از كليه عزيزان علاقمند دعوت مي‌شود تا نظرات و ديدگاههاي خود را درباره توسعه تجارت و بانكداري الكترونيكي ايران و به ويژه برنامه‌هاي آموزشي، ترويجي و پژوهشي براي اين معاونت ارسال كنند.

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                    صفحه

 

پيشگفتار

 

فصل اول : تجارت الكترونيكي

۱ـ۱ـ مقدمه

۲ـ۱ـ مفهوم تجارت الكترونيكي

۳ـ۱ـ تاريخچه تجارت الكترونيكي

۴ـ۱ـ مزاياي ايجاد تجارت الكترونيكي

۵ـ۱ـ معايب تجارت الكترونيكي

۶ـ۱ـ مراحل تجارت الكترونيكي

۷ـ۱ـ مدلهاي تجارت الكترونيكي

۸ـ۱ـ عواملي كه باعث شتاب تجارت الكترونيكي شده‌اند

۹ـ۱ـ تجارب كشورها در خصوص تجارت الكترونيكي

۱۰ـ۱ـ اثرات تجارت الكترونيكي بر كشورهاي در حال توسعه

۱۱ـ۱ـ محدوديت‌هاي رشد تجارت الكترونيكي در كشورهاي در حال توسعه

۱۲ـ۱ـ عوامل مؤثر در گسترش تجارت الكترونيكي

۱۳ـ۱ـ جايگاه تجارت الكترونيكي در ايران

 

فصل دوم : انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي

۱ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۲ـ پول و نقش آن در تجارت

۱ـ۲ـ۲ـ نقش‌هاي اساسي پول

۲ـ۲ـ۲ـ ويژگيهاي مطلوب پول

۳ـ۲ـ۲ـ انواع تقسيم‌بندي پول

۳ـ۲ـ چگونگي پيدايش نظام بانكداري در جهان و سير تكاملي آن

۱ـ۳ـ۲ـ تاريخچه و چگونگي پيدايش بانكداري

۲ـ۳ـ۲ـ تاريخچه پيدايش بانكداري الكترونيكي

۳ـ۳ـ۲ـ مقايسه بانكداري سنتي و بانكداري الكترونيكي

۴ـ۲ـ انتقال الكترونيكي وجوه

۱ـ۴ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۴ـ۲ـ مفهوم انتقال الكترونيكي وجوه (EFT)

۳ـ۴ـ۲ـ اهميت و جايگاه EFT

۴ـ۴ـ۲ـ مزاياي بكارگيري انتقال الكترونيكي وجوه

۵ـ۴ـ۲ـ نحوه عملكرد انتقال الكترونيكي وجوه

۶ـ۴ـ۲ـ انواع سيستم‌هاي انتقال الكترونيكي وجوه

۷ـ۴ـ۲ـ معماري سيستم‌هاي پرداخت الكترونيكي

۵ـ۲ـ سوئيفت (SWIFT)

۱ـ۵ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۵ـ۲ـ تعريف سوئيفت

۳ـ۵ـ۲ـ تاريخچه سوئيفت

۴ـ۵ـ۲ـ مزاياي سوئيفت

۵ـ۵ـ۲ـ كاربرد سوئيفت

۶ـ۵ـ۲ـ مكانيزم عمل سوئيفت

۶ـ۲ـ كارت‌هاي بانكي

۱ـ۶ـ۲ـ مفهوم كارت‌هاي بانكي

۲ـ۶ـ۲ـ تاريخچه كارتهاي بانكي

۳ـ۶ـ۲ـ مزاياي كارتهاي بانكي

۴ـ۶ـ۲ـ انواع كارتهاي بانكي

۵ـ۶ـ۲ـ مكانيزم عمل كارتهاي بانكي

۶ـ۶ـ۲ـ الزامات و تجهيزات سيستم مديريت كارت

۷ـ۶ـ۲ـ مسائل و مشكلات كارتها

۷ـ۲ـ پول الكترونيكي

۱ـ۷ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۷ـ۲ـ تعريف پول الكترونيكي

۳ـ۷ـ۲ـ اهميت و مزاياي پول الكترونيكي

۴ـ۷ـ۲ـ انواع پول الكترونيكي

۵ـ۷ـ۲ـ معايب و پيامدهاي منفي پول الكترونيكي

۸ـ۲ـ پرداخت الكترونيكي صورت‌حسابها

۱ـ۸ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۸ـ۲ـ تعريف پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

۳ـ۸ـ۲ـ اهميت پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

۴ـ۸ـ۲ـ فرآيند پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

۵ـ۸ـ۲ـ مزاياي پرداخت الكترونيكي صورت حسابها

۹ـ۲ـ امنيت در سيستم‌هاي الكترونيكي انتقال وجوه

۱ـ۹ـ۲ـ مقدمه

۲ـ۹ـ۲ـ مفهوم امنيت

۳ـ۹ـ۲ـ مسائل مربوط به امنيت

۴ـ۹ـ۲ـ فناوري‌هاي امنيت اطلاعات

 

فصل سوم : انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي و موانع گسترش آن در ايران

۱ـ۳ـ مقدمه

۲ـ۳ـ بانكداري الكترونيكي در ايران

۳ـ۳ـ مشكلات و موانع گسترش انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي در ايران

۱ـ۳ـ۳ـ مشكلات  مربوط به زيرساخت‌هاي اساسي

۲ـ۳ـ۳ـ كمبود سرمايه‌هاي انساني مناسب براي انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

۳ـ۳ـ۳ـ موانع قانوني كاربرد انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

۴ـ۳ـ۳ـ موانع اقتصادي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

۵ـ۳ـ۳ـ موانع فرهنگي ـ اجتماعي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

۶ـ۳ـ۳ـ موانع سياسي گسترش و توسعه انتقال الكترونيكي وجوه در ايران

۷ـ۳ـ۳ـ موانع مربوط به مقاومت كاركنان و مديران بانكها در مقابل تغيير حركت از بانكداري سنتي به بانكداري الكترونيكي

۸ـ۳ـ۳ـ مشكلات مربوط به نظام مديريتي حاكم بر بانكهاي كشور

۹ـ۳ـ۳ـ سنتي بودن سيستم‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي سازمانها و مؤسسات دولتي و بخش خصوصي در ايران

۱۰ـ۳ـ۳ـ دولتي بودن بانكهاي كشور و وضعيت غيررقابتي بودن آنها

۱۱ـ۳ـ۳ـ مشكلات امنيتي

۱۲ـ۳ـ۳ـ اثرات ناشي از تحريم اقتصادي آمريكا

 

فصل چهارم : راههاي گسترش و توسعه بانكداري الكترونيكي در ايران

۱ـ۴ـ مقدمه

۲ـ۴ـ برنامه راهبردي تحول در نظام بانكداري جمهوري اسلامي ايران

۳ـ۴ـ نقش وظايف بانك مركزي در برنامه تحول در نظام بانكداري جمهوري اسلامي

۴ـ۴ـ شيوه ايجاد تحول در يك بانك

ضميمه: تعريف واژه‌هاي كليدي

 

 

 

 

فصل اول

 

تجارت الكترونيكي

 

۱ـ۱ـ مقدمه

با توجه به پيشرفت‌هاي فناوري روزمره و شتابان, جوامع به جوامعي مبتني بر دانش و آگاهي تبديل شده‌اند. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها اين امكان را مي‌دهد كه فعاليت‌هاي تجاري و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف‌پذيري انجام دهند.

در قرن بيست و يكم فناوري اطلاعاتي و ارتباطي با سرعت بيشتر پيشرفت و توسعه خواهد كرد. پيشرفت‌هاي به وجود آمده در فناوري اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بيستم باعث شكل‌گيري تجارت الكترونيكي شده است. تجارت الكترونيكي انقلابي عظيم در شيوه تجارت و كسب و كار به وجود آورده است.

تجارت الكترونيكي و به تعبير وسيع‌تر كسب و كار الكترونيكي شيوه و نحوه زندگي كردن انسانها را نيز متحول مي‌سازد. كشورهاي پيشرفته چندين سال است كه تجارت الكترونيكي را آغاز كرده‌اند و كم كم مسائل و مشكلات آن را تجربه كرده‌اند بنابراين تا حدودي بسترهاي فناوري, قانوني و سرمايه‌هاي انساني و مادي لازم براي توسعه و گسترش آن را فراهم ساخته‌اند و در آستانه تحول اساسي و كامل در شيوه كسب و كار و زندگي هستند, كه در آن به ميزان وسيع از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.

علاوه بر كشورهاي پيشرفته, كشورهاي در حال توسعه نيز به منظور ايجاد زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيكي, در حال برنامه‌ريزي و تلاش هستند. در كشور ما هم تلاش‌هاي پراكنده‌اي صورت گرفته است, ولي اين تلاشها تاكنون اثربخش نبوده است زيرا از يك طرف از انسجام و يكپارچگي لازم برخوردار نمي‌باشد و از طرف ديگر فاقد سرعت مناسب هستند.

از آنجا كه هدف غايي كتاب حاضر بسترسازي براي گسترش تجارت الكترونيكي و كسب و كار الكترونيكي در ايران مي‌باشد در اين فصل در خصوص تجارت الكترونيكي بحث و بررسي به عمل مي‌آيد. هدف از ارائه اين فصل آشنايي با ابعاد و زيرساخت‌هاي تجارت الكترونيكي و تبيين نقش و جايگاه انتقال الكترونيكي وجوه و بانكداري الكترونيكي در آن مي‌باشد.

 

 

۲ـ۱ـ مفهوم تجارت الكترونيكي[۱]

رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه پاياني قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم و افق‌هاي جديدي را بر روي كسب و كار و تجارت باز نمود. اين افق‌هاي جديد سبب تحول در امر تجارت گرديد و با سرعت و شتاب وصف‌ناپذيري در حال گسترش مي‌باشد.

تحولات در زمينه فناوري اطلاعاتي و ارتباطي به حدي زياد و مؤثر بوده كه بعضي‌ها عصر حاضر را عصر اطلاعات و تحولات را به انقلاب اطلاعاتي تعبير مي‌نمايند. انقلاب اطلاعاتي سبب ايجاد شيوه‌هاي نوين و بي‌سابقه در توليد, پردازش و انتقال اطلاعات مي‌گردد. شيوه‌هاي جديد به علت اينكه موجب افزايش كارايي, بهره‌وري, اثربخشي و بالا بردن سرعت در برقراري ارتباطات, و كاهش هزينه‌ها شده است, از طرف شركتها و سازمانهاي تجاري با استقبال زيادي مواجه گرديده است و در عرصه نوين رقابت, مزيت‌هاي رقابتي زيادي را براي آنها به همراه خواهد داشت.

در سال ۱۹۹۱ اينترنت در سراسر دنيا فقط ۳ ميليون كاربر داشت و از طريق اينترنت تجارتي صورت نمي‌گرفت ولي در سال ۱۹۹۹ بالغ بر ۱۵۰ ميليون نفر به اينترنت دسترسي پيدا كردند و تقريباً  آنها خريدهاي خود را به صورت پيوسته از پايگاههاي تجارت الكترونيكي انجام مي‌دادند[۲].

با توجه به مزيت‌هاي زيادي كه تجارت الكترونيكي در بردارد پيش‌بيني مي‌گردد در آينده نزديك, با سرعت زيادتري مورد استفاده قرار گيرد و انقلاب ديگري را در عرصه تجارت به وجود آورد. اين انقلاب جديد نحوه خريد و فروش كالا و خدمات توسط مؤسسات تجاري و اشخاص را متحول مي‌سازد.

قبل از پرداختن به مقوله تجارت الكترونيكي لازم است تعريف روشني از آن ارائه گردد. هر چند با توجه به عمر كوتاه تجارت الكترونيكي هنوز تعريف دقيق, روشن, جامع و مانع از اين اصطلاح به ارائه نگرديده است, ولي اين بدان معني نيست كه در اين زمينه كاري نشده و يا تعريفي ارائه نشده است. بلكه تعاريف بسيار زيادي ارائه شده است, اما در بين انديشمندان اين رشته اتفاق نظر وجود ندارد. در ادامه به پاره‌اي از تعاريف اشاره مي‌شود و سپس يك تعريف جمع‌بندي شده ارائه و مورد استفاده قرار مي‌گيرد..

”باجاج“[۳] تجارت الكترونيكي را اين گونه توصيف مي‌نمايد: ”تجارت الكترونيكي يعني مبادلة اطلاعات تجاري بدون استفاده از كاغذ است كه در آن نوآوري‌هايي مانند مبادله الكترونيكي داده‌ها, پست الكترونيكي, تابلو اعلانات الكترونيكي, انتقال الكترونيكي وجوه و ساير فناوريهاي مبتني بر شبكه به كار برده مي‌شود. تجارت الكترونيكي نه تنها عملياتي را كه در انجام معاملات به طور دستي و با استفاده از كاغذ صورت مي‌گيرد به حالت خودكار درمي‌آورد, بلكه سازمانها را ياري مي‌كند به يك محيط كاملاً الكترونيكي قدم بگذارند و شيوه‌هاي كاري خود را تغيير دهند.“[۴]

در تعريف ديگري تجارت الكترونيكي اين گونه تعبير شده است: ”انجام تجارت روي اينترنت, فروش كالاو خدماتي كه به صورت ناپيوسته توزيع مي‌شود و ]يا فروش[ به صورت پيوسته يعني ارائه محصولات ]مثل كتاب الكترونيكي, نرم‌افزار[ كه از طريق نرم‌افزارهاي كامپيوتري به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.“ مبادلات مي‌تواند بين بنگاههاي تجاري, شركتها و مصرف‌كننده انجام شود. اما اينترنت شامل يك طيف وسيع‌تر از فعاليت‌هاي بالقوه تجاري و تبادل اطلاعاتي است. به عنوان نمونه اينترنت به شركتها, اشخاص و دولت‌ها يك زيرساخت الكترونيكي را پيشنهاد مي‌كند كه قادر است بازارهاي مجازي مزايده براي كالاها و خدمات ايجاد كنند. مثلاً ebay.com جزو اولين سايت‌هايي است كه موفق شد چارچوبي ايجاد كند كه در آن مصرف‌كنندگان بتوانند كالاها و خدمات بسيار متنوعي را با افراد ديگر (C2C) و يا (C2B) داد و ستد كنند[۵].

 


[۱]. Electronic Commerce (EC)

[۲] . كلباسي, ۱۳۸۰, ص ۲۸٫

 

[۳]. K.K. Bajaj

[۴] . باجاج و دبجاجي, ۱۳۷۶, ص ص ۵ـ۳٫

[۵] . كلباسي, ۱۳۸۰, ص ۲۹٫


راستی سایت را در کانال تلگرام دانلود نایاب با کلیک بر اینجا دنبال کنید ♥
ads
جعبه ی دانلود
Download box
گزارش خرابی لینک گزارش نسخه جدید
درباره ی نویسنده
About author
admin

admin 20238 نوشته در دانلود نایاب دارد.

مشاهده تمام پست های

نظرات
Comments

دیدگاه شما

ارسال نظر
( الزامي )
(الزامي)
تبلیغات
کانال تلگرام